مقدمه

از زمانی که اتیوپی و یمن قهوه را به جهان معرفی کردند، بسیاری از کشورها نسخه‌های مخصوص خود را از قهوه ها تولید می‌کنند که همگی منحصر به فرد و خوشمزه هستند. چه کسی است که تا بحال نام قهوه ترک را نشنیده باشد؟ از میان نام قهوه هایی که ما شنیده ایم، بیشترین و نام آشنا ترین آن قهوه ترک است. معروف به قهوه ای است که بدون فیلتر نوشیده می شود، یعنی حاوی تفاله هایی در ته فنجان است که برای گرفتن فال قهوه نیز استفاده می شود.

قهوه ترک قهوه ای منحصر به فرد است که هر قهوه دوستی باید حداقل یک بار در زندگی خود آن را امتحان کند. در این مقاله طرز تهیه قهوه ترک را به شما می گوییم. اگرچه قهوه ترکی نامیده می‌شود، اما قهوه‌ای است که در سراسر خاورمیانه و کشورهای دیگر نیز تهیه می‌شود و همیشه با قهوه‌ساز خاص خود به نام «Cezve» تهیه می‌شود.

در خاورمیانه، قهوه نه تنها به عنوان یک نوشیدنی محرک شناخته می شود، بلکه بخش بسیار مهمی از زندگی مردم است. قهوه یک رویداد اجتماعی است که برای گرد هم آوردن افراد و تقویت روابط خانوادگی و پیوندهای دوستی مفید است. یکی از کشورهای خاورمیانه که بیشتر توسعه یافته و فرهنگ قهوه خود را توسعه می دهد، ایران است. با این حال، قهوه ترک که به قهوه عربی نیز معروف است، در تمام کشورهای دنیا وجود دارد، اگرچه هر یک از آنها تغییرات خاص خود را در دستور دم کرن اصلی دارند. در اتیوپی نیز وجود دارد که در نهایت مهد قهوه است، جایی که روش تهیه آن اساساً یکسان است.

در مقاله امروز از مجموعه مقالات آموزشی فروشگاه کافی سل مرکز فروش اینترنتی قهوه در اصفهان می‌خواهیم به طور کامل در مورد قهوه ترک، از تاریخچه گرفته تا طرز تهیه آن توضیح دهیم. پس اگر دوست دارید تمامی اطلاعات راجع به قهوه ترک را بدانید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

طرز تهیه قهوه ترک

تاریخچه و کشف قهوه ترک

قهوه ترک نوعی ظرافت رمانتیک دارد، زیرا فرآیند تولید آن واقعا قدیمی است و قدمت آن به قرن شانزدهم، در زمان سلطان سلیمان و امپراتوری عثمانی باز می گردد. دستگاهی که ترک ها برای تهیه قهوه خود از آن استفاده می کنند، معروف به cezve، جذابیت عجیبی دارد و تجربه قهوه فوق العاده ای را ارائه می دهد.

جاذوه گرچه ریشه ترکی دارد، اما به نظر می‌رسد که کلمه «cezve» از کلمه عربی «جذوه» به معنای اخگر آمده باشد که شامل یک کوزه کوچک، یک دسته بلند و یک دهانه باریک برای ریختن است که به درستی برای دم کردن قهوه ترکی خوشمزه طراحی شده است. بر اساس سنت های مختلف جهان خاورمیانه، ایبریک که به معنای آب یا ریختن نیز نامیده می شود، در اصل از برنج، مس، طلا یا نقره ساخته می شود.

بر اساس داده های مختلف، قهوه در سال 1543 توسط ازدمیر پاشا، فرماندار عثمانی یمن، که بسیار به این نوشیدنی علاقه مند شده بود، وارد استانبول شد. در آن زمان، باید بدانید که چیزی که ما به عنوان قهوه جوش می شناسیم وجود نداشت، در آن زمان روشی که آنها آن را با cezve یا gügüm درست می کردند، که در اصل یک ظرف مسی بود.

کم کم این قهوه محبوبیت زیادی پیدا کرد، اما تا سال 1554 در منطقه Tahtakale که اولین کافی شاپ در آنجا به طور رسمی سرو می شد افتتاح شد. از آن لحظه عرضه آن در جاهای دیگر دنیا نیز آغاز شد تا اینکه به یکی از نوشیدنی های اساسی در استانبول و دیگر کشور ها تبدیل شد. بیشتر مردم در طول روز از آن برای خواندن کتاب، بازی شطرنج یا حتی در گفتگوها و جمع با دوستان لذت می بردند.

برای خرید قهوه ترک با کیفیت از فروشگاه ما دیدن نمایید.برای خرید بهترین قهوه ترک کیلیک کنید.

ابزار مورد نیاز برای تهیه قهوه ترک

برای تهیه قهوه ترکی، نکته ضروری داشتن یک قهوه جوش مسی کوچک و باریک بنام  جذوه یا جاذوه با دسته چوبی بلند برای نگهداری آن است. از ویژگی مهم مس این است که همزمان حرارت را به صورت یکنواخت پخش می کند، به همین دلیل از مس در ساخت این قهوه جوش استفاده می شود.

علاوه بر قهوه جوش های مسی، در برخی از کشورهای عربی و حتی ایران نیز از دله قهوه به منظور تهیه قهوه ترک استفاده می کنند، که علاوه بر طعم بی نظیری که به قهوه می دهد، دارای شکل زیبایی است که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

در تهیه این نوع قهوه باید از دانه قهوه بسیار مرغوب استفاده شود ، زیرا فیلتر نمی شود. برای رسیدن به ظرافت صحیح در هنگام تهیه قهوه ترک نیاز به آسیاب قهوه دستی دارید و مدت زمان زیادی طول نمی کشد تا به پودری یکنواخت و ریز برسید و تقریباً آن را به پودری بسیار نرم و سبک تبدیل کنید.

در فروشگاه کافی سل می توانید نمونه های مختلفی از آسیاب های صنعتی قهوه را با مناسب ترین قیمت خریداری نمایید.

مواد لازم برای تهیه قهوه ترک

1.5 فنجان آب صاف شده

1 قاشق چای خوری قهوه بسیار ریز آسیاب شده

1 قاشق غذاخوری شکر (اختیاری)

چقدر قهوه باید اضافه کنم؟ به اندازه یک قاشق چای خوری، 15 میلی لیتری قهوه برای هر فنجان و روی حرارت ملایم حرارت داده شود. و اما بسته به نوع قهوه ایی که انتخاب می کنید ممکن است کیفیت ها متفاوت باشد. در نمونه ایی ممکن است یک قاشق چای خوری برای هر نفر کافی باشد و در نمونه قهوه دیگری نه. همه چیر بستگی به تجربه قهوه مصرفی شما دارد.

در مورد آب، حدود 1.5 فنجان  برای هر نفر  توصیه می شود. به همین ترتیب، در فرآیند تهیه قهوه ترک، استفاده از آب با کیفیت، یعنی آب تصفیه شده یا معدنی توصیه می شود.

شکر را هم می توانید به دلخواه اضافه کنید و مهمتر از همه خوب هم بزنید تا حل شود.

طرز تهیه قهوه ترک - ابزار قهوه ترک

پودر قهوه مناسب برای درست کردن قهوه ترک

و اما مهم ترین سوالی که برای همه افراد پیش می آید این است که برای درست کردن قوه ترک به چه قهوه ای نیاز دارم؟

اگرچه هر نوع قهوه ای برای قهوه ترک مناسب است، شما به انواع قهوه عربیکا یکی از دو نوع عالی قهوه ریز آسیاب شده، تا حد بافت آرد مانند نیاز دارید. با این حال، روبوستا یا هر ترکیب دیگری هنوز مناسب است و منجر به دم کردن یک فنجان قهوه خوشمزه می شود.

به همین ترتیب، باید مطمئن شوید که قهوه ای که قرار است استفاده کنید، بسیار آسیاب شده باشد، یعنی برای تهیه یک قهوه ترک خوب، قهوه آسیاب شده فوق ریز باشد.

در فروشگاه کافی سل مرکز فروش قهوه در اصفهان می توانید محصولات کپسول قهوه کافه کربنلی 100 درصد عربیکا (30 عددی) و قهوه مولیناری ارگانیک 100 درصد عربیکا را که دارای سیب سلامت و کیفیت اورجینال هستند را خریداری نمایید.

فیلم آموزش طرز تهیه قهوه ترک

 

طرز تهیه قهوه ترک

دم کردن قهوه ترک در خانه ممکن است به سادگی استفاده از اسپرسو ساز صنعتی  یا فرنچ پرس نباشد، اما با کمی تمرین و تجهیزات مناسب می توانید یک قهوه قوی و غلیظ داشته باشید.

برای هر فنجان قهوه ای که می خواهید تهیه کنید، 1.5 فنجان آب سرد به ایبریک یا جذوه اضافه کنید. لازم نیست از لیوان های اندازه گیری استفاده کنید. علاوه بر این، اگر می خواهید برای اندازه گیری میزان آب، می توانید از فنجان های کوچکی که قرار است برای سرو قهوه باشد، استفاده کنید.

برای هر فنجان قهوه ای که آماده می کنید، و بسته به اینکه قهوه خود را چقدر قوی می خواهید، بین یک قاشق چای خوری کوچک و یک قاشق غذاخوری سرپر قهوه آسیاب شده اضافه کنید.

اگر قهوه تان را با شکر دوست دارید در این مرحله به قهوه جوش شکر اضافه کنید.

قهوه و شکر را هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.

قهوه جوش را روی حرارت متوسط ​​با هر منبع حرارتی که استفاده می کنید گرم کنید. این باید یک فرآیند ثابت باشد، شما نباید عملیات را در حرارت بالا انجام دهید، زیرا جوشاندن قهوه آن را تلخ می کند. در ظرفی به کوچکی و نازکی ایبریک، حتی در دمای پایین، این فرآیند  بیش از چند دقیقه طول نمی کشد، بنابراین ظرف را رها نکنید.

وقتی قهوه شروع به جوشیدن می کند، کف غلیظ و تیره ای که به آن فوم می گویند روی آن تشکیل می شود. قبل از اینکه کاملا بجوشد، آن را از روی حرارت بردارید و با قاشق مقدار کمی از کف قهوه را در هر یک از فنجان هایی که قهوه را در آن سرو می کنید بریزید (آن را مانند کرم برای اسپرسو در نظر بگیرید).

دوباره جذوه را روی حرارت بگذارید تا تقریباً شروع به جوشیدن کند.

پس از برداشتن کف، وقتی دوباره آن را به جوش می آورید، باید مراقب باشید که قبل از شروع به جوشیدن، قهوه جوش را از روی حرارت بردارید و مقداری از قهوه را درون فنجان ها خالی کنید.

دوباره روی منبع حرارت قرار دهید. پس از اتمام، اجازه دهید 15-20 ثانیه خنک شود در حالی که قهوه جوش هنوز با قهوه است،  را به آرامی و نرم در فنجان ها بریزید.

اگر می خواهید قهوه قوی تری داشته باشید، می توانید این فرآیند را برای بار سوم تکرار کنید.

طرز تهیه قهوه ترک شنی  

در این روش تمام مراحلی که در مرحله قبل گفته شد را باید انجام داد. فقط در این روش به جای حرارت مستقیم شعله گاز از شن های داغ استفاده می شود، که قهوه به دست امده در این روش معروف به قهوه ترک شنی است.

شن های حرارت دیده و بسیار داغ آماده می شود، سپس قهوه جوش مسی در میان شن ها قرار داده می شود. در این روش حرارت به صورت یکسان به کل ظرف قهوه جوش می رسد و قهوه به دست آمده دارای طعم و عطر فوق العاده ای است.

نحوه سرو قهوه ترک

در ترکیه سنتی ترین روش سرو آن در فنجان های بدون دسته به نام «فینکن» است، به همین دلیل آن ها را در ظرفی فلزی به نام «زارف» قرار می دهند تا بتوانند آن را در دست گرفته و بنوشند.

نکات مهم در تهیه قهوه ترک

مقدار قهوه از دستور غذا به دستور دیگر می تواند بسیار متفاوت باشد. ما برای هر فنجان قهوه یک قاشق غذاخوری را انتخاب کرده ایم، اما در دستور العمل های دیگر آنها یک قاشق چای خوری را ترجیح می دهند. همچنین کسانی هستند که دستور دم کردن ریاضی تری را ترجیح می دهند و برای هر 30 میلی لیتر آب حدود 2.5 گرم قهوه استفاده می کنند.

از قهوه تازه آسیاب شده استفاده کنید، در غیر این صورت کف مورد نظر شما را ایجاد نمی کند.

قهوه ترک را می‌توان با ادویه‌هایی مانند هل و دارچین طعم‌ دار کرد. برای این کار فقط باید 1⁄8 قاشق چایخوری هل یا هر ادویه دیگری که دوست دارید را به همراه شکر اضافه کنید.

جهت هم زدن قهوه بهتر است از قاشق های چوبی استفاده کنید و قهوه، آب و شکر را به آرامی مخلوط کنید، این کار را خیلی سریع انجام ندهید!

پس از ریختن قهوه در فنجان ها، اجازه دهید قهوه برای چند ثانیه بماند تا تفاله های قهوه ته نشین شود.

برای اینکه نتجه کار بهتر شود می توانید از آب سرد استفاده کنید، چرا که هر چه زمان دم کشیدن قهوه طول بکشد غلظت قهوه در انتها بیشتر می شود. از آب صاف شده سرد استفاده کنید و در صورت تمایل یک قاشق غذاخوری آب سرد را پس از دو بار جوشیدن به قوه جوش اضافه کنید تا فرآیند تسریع شود.

پس از انتقال فوم به فنجان ها و گرم کردن مجدد قهوه، آن را به آرامی داخل فنجان ها بریزید تا حباب ها سالم می مانند.

فراموش نکنید که آن را با یک لیوان آب سرد و اگر دوست دارید یک شیرینی یا شکلات سرو کنید! تا طعم تلخی و گس دهان کمتر شود.

نوشیدنی هایی که با استفاده از قهوه ترک می توان درست کرد

 قهوه مخا (موکا عربی)

در تهیه این نوع قهوه از پودر قهوه تنها استفاده نمی شود. پودر قهوه با پودر کاکائو و شکر قهوه ای ترکیب می شود.

 قهوه رباط ( قهوه ترک شکلاتی )

در این نوشیدنی برعکس مدل قبل پودر هات چاکلت یا پودر شکلات با پودر قهوه ترکیب می شود. می توان هم از آب استفاده کرد و هم از شیر

سوالات متدوال

آیا می توان قهوه ترک را در شیر جوش های خانگی درست کرد؟

اگر بار اول باشد که بخواهید قهوه ترک درست کنید، با مشاهده شکل قهوه جوش شاید این فکر در ذهن شما خطور کند که می شود در شیر جوش های خانگی نیز این قهوه را درست کرد، اما این کار نتیجه دلخواه را به شما نخواهد داد. به این دلیل که اولاً جنس شیر جوش های خانگی از مس نیست ( همانطور که در قسمت قبل دلیل استفاده از مس در ساخت قهوه جوش را توضیح دادیم)  و دوماً اگر به ظاهر قهوه جوش دقت کرده باشید متوجه می شوید که قسمت دهانه قطر کمتری نسب به کف ظرف دارد و علت این کار برای بهتر دم کشیدن و بالا آمدن قهوه است، و مورد آخر اینکه به خوبی فوم نمی گیرد.

بنابراین اگر دوست دارید قهوه را روش اصولی درست کنید، باید از قهوه جوش مسی با کیفیت استفاده کنید.

آیا می توان قهوه ترک را با شیر هم درست کرد؟

خیر، نوشیدن قهوه ترک با شیر اشتباه است. اما افزودن شیر به قهوه ترک در صورتی که برای کودکان باشد قابل قبول است. شیر در آخر اضافه نمی شود، بلکه فرآیند دم کردن با شیر سرد به جای آب انجام می شود.  که به این نوع قهوه دیگر ترک نمی گویند و به قهوه یونانی معروف است.

بیشتر بخوانید: قهوه یونانی چیست

آیا می توان قهوه ترک را در دستگاه اسپرسوساز درست کرد؟

شما نمی توانید قهوه ترک را در دستگاه اسپرسوساز درست کنید. اگر برای قهوه سنتی ترک از قهوه ای که به صورت ریز آسیاب شده و پودر شده است استفاده کنید، دستگاه شما را مسدود می کند. اگر از اسپرسو آسیاب شده استفاده می کنید، به سادگی یک اسپرسو درست می کنید.

آیا می توانم قهوه ترک را خودم آسیاب کنم؟

شما می توانید قهوه ترک خود را آسیاب کنید، اما ممکن است به کمک یک آسیاب خوب نیاز داشته باشید. اکثر آسیاب های برقی قوام پودر ریز مورد نیاز برای این قهوه سنتی را ندارند.

ولی چنانچه در خانه یا محل کار اسیاب قهوه پرقدرت دارید که میتواند دانه قهوه را بسیار ریز کند که این کار میتواند با اسیاب دستی و یا برقی باشد میتوانید خودتان قهوه را اسیاب کنید.

اسیاب های قهوه ترک دارای قیمت بیشتری نسبت به سایر اسیاب های قهوه دارند.

سخن پایانی

قهوه ترکی شگفت انگیز درست می شود! مردم ایران معمولاً بلافاصله بعد از صبحانه از فنجان قهوه خود لذت می برند. در نهایت، به یاد داشته باشید که قهوه ترک اغلب با شکلات یا دسرهای خوش طعم نیز سرو می شود.

از شما سپاسگذاریم که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید و در مورد طرز تهیه قهوه ترک، امیدواریم از این پس برای تهیه قهوه از این دستور و نکات استفاده کنید و کام خود را به روی تجربیات جدید باز کنید.