مقدمه طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس

آیا از قهوه های معمولی خسته شده اید؟ می توانید آن را با قهوه ساز فرنچ پرس درست کنید. روش های مختلفی برای تهیه قهوه وجود دارد و روش فرنچ پرس یکی از محبوب ترین روش های دم کردن قهوه در خانه است. تکنیک فرنچ پرس قهوه ای غنی، غلیظ، قوی و سنگین تولید می کند. طعم ها و روغن های قهوه با خیس شدن تفاله های قهوه در آب استخراج می شوند. در این مقاله به این روش آماده سازی می پردازیم و راهنمای ویدیویی گام به گام را برای یادگیری طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس به شما نشان می دهیم. بیایید نگاهی دقیق تر به این تکنیک کلاسیک تهیه قهوه بیندازیم.

 فرنچ پرس چیست

فرنچ پرس نوعی قهوه‌ساز دستی است که معمولاً دارای یک شیشه استوانه‌ای یا کاراف فولادی ضد زنگ است که به یک پیستون و یک فیلتر توری فلزی یا نایلونی تعبیه شده است. برای تهیه قهوه با فرنچ پرس، تفاله قهوه را در آب داغ خیس کنید، سپس با استفاده از پیستون فیلتر را به سمت پایین فشار دهید تا قهوه از تفاله جدا شود. این روش تهیه به دلیل ساده و مقرون به صرفه بودن و بدنه و طعم خاص قهوه بسیار محبوب است. علاوه بر دم کردن قهوه، می توان از فرنچ پرس برای دم کردن چای، قهوه سرد و حتی شیر کف نیز استفاده کرد که آن را به ابزاری بسیار پرکاربرد در آشپزخانه تبدیل می کند. دم کردن قهوه در فرنچ پرس ساده ترین راه برای تهیه قهوه غنی در خانه است. نوشیدنی به دست آمده شبیه قهوه سازهای فیلتری است اما دارای رسوبات و روغن هایی است که بافت بیشتری به فنجان می بخشد. این محصول فیلتر کردن آن از طریق یک توری فلزی است.

تاریخچه مطبوعات فرانسه

منشا این روش نامشخص است، اما یکی از شایع ترین داستان ها به حدود سال 1850 برمی گردد. این داستان از دهقان فرانسوی می گوید که هر روز برای پیاده روی بیرون می رفت و یک کوزه برای تهیه قهوه با خود می برد. در آن زمان قهوه خیلی غنی نبود زیرا آن را با جوشاندن آب همراه با قهوه آسیاب شده تهیه می کردند. نتیجه یک نوشیدنی بسیار تلخ اما با اثرات احیا کننده بود.

طبق گفته آنها روزی بود که کشاورز شروع به گرم کردن آب کرد و فراموش کرد قهوه را اضافه کند. وقتی متوجه شد کوزه را از روی حرارت برداشت و قهوه آسیاب شده را مستقیماً در آب جوش ریخت. فورا فوم تولید شد و قهوه روی سطح شناور شد. مرد برای اینکه قهوه اش را از دست ندهد با کمک یک توری فلزی و یک میله آن را به ته ظرف هل داد. این بهترین فنجان قهوه ای بود که او تا به حال خورده بود.

با این حال، چیزی که می توان مطمئن بود این است که در سال 1852 اولین دستگاهی مانند فرنچ پرس ظاهر شد. در آن سال دو فرانسوی به نام‌های مایر و دلفورژ مدلی به نام La Cafetiere را ثبت کردند.

بعداً، در سال 1928، یک پتنت برای دستگاه مشابه با امضای طراحان ایتالیایی Attilio Calimani و Giulio Moneta به ثبت رسید. از آن لحظه به بعد، پتنت‌های زیادی برای دستگاه‌هایی وجود داشت که به دنبال بهبود طرح‌های موجود با پیشرفت‌ها بودند.

مدل بعدی متمایز سی سال بعد توسط ایتالیایی دیگری به نام Faliero Bondanini ظاهر شد. طرحی که او ثبت اختراع کرد، طرحی بود که محبوبیت بیشتری پیدا کرد و همان طرحی است که بر مدل های فعلی حاکم است.

فرنچ پرس به لطف در دسترس بودن، سهولت استفاده و نتایج خوبی که هنگام تهیه قهوه با این روش به دست می آید، به سرعت به وسیله ای شناخته شده و مورد استفاده بسیاری از افراد تبدیل شد.

به همین دلیل مجموعه کافی سل یکی از بهترین مراکز فروش قهوه در اصفهان، عرضه کننده انواع تجهیزات قهوه از جمله فرنچ پرس می باشد، که می توانید مدل های مختلف را با مناسب ترین قیمت به صورت اینترنتی سفارش دهید.

معروف ترین مدل چمبورد است که ابتدا توسط یک شرکت فرانسوی در اروپا عرضه شد و سپس توسط Bodum خریداری شد. این برند معروف دانمارکی با فروش مدل Chambord Original که هنوز حق ثبت اختراع آن را در اختیار دارد، توانست این قهوه ساز را بیش از پیش محبوب کند.

آسیاب و قهوه ایده آل برای تهیه در فرنچ پرس

فرنچ پرس یک روش استخراج غوطه وری است. یعنی قهوه برای مدت معینی در آب غوطه ور می شود و سپس از طریق توری فلزی فیلتر می شود. در این روش متغیرهایی که استخراج را کنترل می کنند عبارتند از: دمای آب، زمان تزریق و اندازه آسیاب. اساساً دمای آب تعیین کننده سرعت استخراج است، می توان گفت انرژی است که با آن قهوه پرس می شود.

با نوع آسیاب قهوه، تصمیم می گیریم که چه مقدار سطح تماس قهوه و آب داشته باشیم. این کمک می کند تا مشخص شود که چقدر آب برای استخراج قهوه نیاز است. به این ترتیب، هرچه آسیاب ریزتر باشد، سطح تماس بیشتر می شود و استخراج آسانتر و سریعتر می شود. زمان دم کردن تعیین می کند که چقدر می خواهیم از قهوه استخراج کنیم.

همانطور که فرنچ پرس قهوه را از طریق یک توری فلزی فیلتر می کند، اگر از آسیاب ریز استفاده کنیم، قسمت زیادی از قهوه آسیاب شده از طریق فضاهای آزاد مش به نوشیدنی نهایی وارد می شود. به همین دلیل با فرنچ پرس از آسیاب متوسط ​​تا درشت استفاده می شود: مانند شکر سفره.

آسیاب قهوه حرفه ای و آسیاب قهوه دستی در مدل های مختلف با بهترین کیفیت در فروشگاه اینترنتی کافی سل عرضه می شود.

دمای آب به قهوه ای که استفاده می کنیم بستگی دارد، اما ایده آل معمولاً حدود 90 درجه سانتی گراد است. اگر یک قهوه برشته سبک داشته باشیم می توانیم از آب داغتر استفاده کنیم. اگر برشته تیره است، بهتر است دما را کمی کم کنید.

با تعیین این دو پارامتر، می‌توانیم با زمان دم کرده قهوه بازی کنیم تا بهترین تعادل طعم را پیدا کنیم. به طور معمول بین 5 تا 8 دقیقه زمان نیاز است. با در نظر گرفتن این موضوع، با فرنچ پرس می توانیم انواع قهوه را تهیه کنیم و جالب ترین جنبه های هر کدام را برجسته کنیم.

نحوه تهیه قهوه در فرنچ پرس

همانطور که در بالا گفتیم تهیه یک قهوه خوب با این روش بسیار ساده است. تنها چیزی که نیاز داریم یک فرنچ پرس، قهوه اصل  تخصصی و آب با کیفیت است. اگر داشته باشیم، ایده آل این است که از ترازو برای وزن کردن همه چیز استفاده کنیم.

می توانید ترازوی قهوه یا اسکیل قهوه را از فروشگاه اینترنتی کافی سل خریداری نمایید.

  1. مقدار زیادی آب را تا 95 درجه سانتی گراد گرم کنید. می توانیم بگذاریم بجوشد و حدود 30 ثانیه صبر کنیم تا دما پایین بیاید
  2. 20 گرم قهوه (یا دو قاشق غذاخوری) را وزن کرده و با آسیاب درشت آسیاب کنید. اگر آسیاب نداریم می توانیم از قهوه از قبل آسیاب شده استفاده کنیم اما دقت کنیم که درشت آسیاب شود.
  3. قهوه آسیاب شده را در لیوان پرس قرار دهید و 300 گرم آب داغ روی آن بریزید.
  4. کمی با قاشق مخلوط کنید تا مطمئن شوید که تمام قهوه به خوبی مرطوب شده است، درب آن را بدون پایین آوردن پیستون قرار دهید و اجازه دهید حداقل 5 دقیقه دم بکشد.
  5. پس از سپری شدن زمان، به آرامی پیستون را تا انتها فشار دهید و سعی کنید ذرات قهوه را به هم نزنید.
  6. در آخر قهوه را سرو کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس ویدیو

طرز تهیه فوم یا کف شیر با فرنچ پرس

یکی از راه هایی که می توان از شیر کف یا فوم گرفت، استفاده از فرنچ پرس است. برای این کار ابتدا باید شیررا به وسیله ماکروفر یا شیر جوش ها کاملاً بجوشانید. سپس شیر را برداشته تا از حرارت بیوفتد. شیر را تا نیمه در فرنچ پرس ریخته، سعی کنید حداقل تا حدود 4 سانت از لبه ظرف خالی باشد تا بعد از کف، مخلوط از ظرف بیرون نریزد.

در فرنچ پرس را زده و اهرم درون آن را به سمت بالا و پایین به حرکت در آورید. این عمل را انقدر تکرار کنید تا فوم دلخواه شما به دست آید. از کف برای بهتر کرده مزه قهوه و کاپوچینو نیز می توان استفاده کرد.

طرز تهیه شیر قهوه با فرنچ پرس

برای تهیه شیر قهوه با استفاده از فرنچ پرس باید ابتدا قهوه خود را اماده کنید. برای این منظور بهتر است از قهوه اسپرسو کنید و اگر هم دوست داشته باشید می توانید از قهوه های فوری نیز استفاده کنید.

 در همین حین که قهوه شما در حال اماده شده است باید فوم شیر را آماده کنید. شیر را تا 60 درجه سانتی گراد گرم کنید و هر از گاهی هم بزنید.  اجاق گاز یا مایکروویو تنها چیزی است که برای گرم کردن موثر شیر نیاز دارید.

شیر گرم را داخل فرنچ پرس ریخته و باید هم بزنید تا کف کند. برای برای ایجاد کف، پیستون را بالا و پایین بیاورید و به تدریج سرعت را افزایش دهید. این کار را به مدت 30 ثانیه یا تا زمانی که حجم شیر دو برابر شود انجام دهید.

در ابتدا قهوه آماده شده را ته فنجان ریخته و سپس فوم شیر آماده شده را روی قهوه بریزید. قهوه شما آماده سرو است.

طرز تهیه قهوه لاته با فرنچ پرس

لاته یکی از پرمصرف ترین نوشیدنی ها در بین قهوه خورها است. ترکیب آن تنها بر اساس دو ماده است: قهوه اسپرسو و شیر. نسبت هر جزء بسته به منطقه جغرافیایی یا سلیقه شخصی متفاوت است، اما تمایل به داشتن 50٪ از هر عنصر دارد. قهوه لاته را در روش قبل که توضیح داده شده می توانید درست کنید.

طرز تهیه قهوه با موکاپات و فرنچ پرس

موکاپات یکی دیگر از تجهیزاتی است که می توانید به وسیله آن قهوه ایی خوشمزه و سریع آماده کنید. این دستگاه را علاوه بر روی شعله گاز می توانید در طبیعت و بیرون از خانه حتی روی شعله های آتش استفاده کنید.

اگر به یه دستگاه موکاپات توجه کرده باشید از دوقسمت تشکیل شده که در قسمت پایین آن باید آب ریخته شود تا زیر سوپاپ و سپس در قسمت سبد مانند آن قهوه ریخته شود و به قسمت بالا بسته شود. دستگاه روی حرارت متوسط قرار داده می شود تا طعم قهوه بهتر شود. پس از جوش آمدن آب و قهوه در مخزن بالایی جمع می شود.

در این زمان قهوه آماده و قابل سرو است. در این روش نیز مانند روش های قبل می توان از شیر فوم داده شده به وسیله فرنچ پرس روی قهوه ریخته شود.

نکته ایی که باید به آن دقت شود این است که در تمامی مراحلی که می خواهید فوم شیر تهیه کنید، حتماً از شیر پرچرب استفاده کنید تا فوم خوبی به دست آید.

طرز تهیه قهوه سرد یا کلد برو با فرنچ پرس

در این روش هم باید از قهوه ایی استفاده شود که خیلی ریز آسیاب نشده باشد چرا که از فیلتر فرنچ پرس عبور نکند. طرز تهیه به همان روش های قبل است که ابتدا قهوه درون ظرف فرنچ پرس ریخته می شود و سپس آب باید ریخته شود. آما در این روش به جای آب داغ یا جوش باید از آب سرد و یا حتی یخ استفاده شود. مدت زمان دم کشیدن و درست شدن این قهوه بسیار زیاد است و تقریبا به مدت زمان 12 ساعت نیز نیاز است تا عصاره قهوه به طور کامل خارج شود. و نیازی نیست اهرم پیستون را به سمت بالا و پایین فشار دهید.

طرز تهیه قهوه و اسپرسو و فرانسه با فرنچ پرس

برای دم کردن درست قهوه به قهوه ساز فرنچ پرس یا پلانجر، قهوه آسیاب شده (درشت آسیاب)، آب گرم، قاشق برای هم زدن، لیوان یا فنجان مورد علاقه شما نیاز است.

حالا که همه چیز را آماده کردید، بیایید قدم به قدم پیش برویم:

قهوه آسیاب شده (اگر تازه آسیاب شده باشد بهتر است) را در ظرف بریزید. باید یک آسیاب درشت شبیه نمک دریا باشد. مهم است که درجه آسیاب را برای بدست آوردن قهوه در نظر بگیریم. نسبت یک فنجان 7 گرم قهوه برای 100 میلی لیتر آب.

قهوه آسیاب شده را بریزید و آب داغ را اضافه کنید. آب را به صورت دورانی بریزید تا تمام قهوه آسیاب شده را خوب خیس کنید. مهم است که حدود 3 سانتی متر زیر لبه قهوه ساز بگذارید، زیرا باعث تولید کف می شود و ممکن است سرریز شود. با قاشق قهوه را هم بزنید تا دانه ها به طور یکنواخت پخش شوند و در نتیجه طعم بهتری پیدا کنند.

درب را ببندید (اما پیستون را فشار ندهید) و بگذارید حدود 4 دقیقه بماند. با این کار دانه‌ها را به درستی دم می کشد، که منجر به یک قهوه عالی می‌شود.

پس از استراحت، زمان فشار دادن آن است. برای این کار، پیستون را محکم، آهسته و پیوسته فشار دهید تا به انتهای قهوه ساز برسید. مهم است که این کار را به آرامی انجام دهید تا از صاف شدن قهوه آسیاب شده از فیلتر جلوگیری شود. حالا می توانید قهوه خوشمزه خود را سرو کنید و هر طور که دوست دارید از آن لذت ببرید.

مزایا و معایب مطبوعات فرانسوی

فرنچ پرس یکی از پرطرفدارترین روش های دم کردن قهوه در منازل و حتی بیرون از منزل است، برای بسیاری از افراد اولین روشی است که برای تهیه قهوه استفاده می کنند. این به این دلیل است که چندین مزیت دارد:

مزایا و معایب

علاوه بر اینکه استفاده از آن بسیار آسان است و به تکنیک پیچیده ای نیاز ندارد، ولی این اجازه را می دهد تا رسوبات به نوشیدنی منتقل شود و در نتیجه چیزی کدر رنگ ایجاد شود (اگرچه بستگی به سلیقه دارد).

به آسانی تمیز میشود حتی اگر ذرات قهوه ممکن است در فیلتر گیر کنند.

فرنچ پرس در اندازه های مختلف وجود دارد و با همان تکنیک می توانیم قهوه را برای اشتراک گذاری آماده کنیم.

متغیر ها را به آسانی می توانیم در آن کنترل کنیم مانند آسیاب، دما و زمان تماس آب و قهوه

به نگهداری خاصی نیاز ندارد

می توانیم از آن برای تهیه کلد دم یا انواع دیگر نوشیدنی و حتی دم نوش ها استفاده کنیم.

انتخاب فرنچ پرس

هنگام انتخاب فرنچ پرس، چند جنبه طراحی وجود دارد که می‌توانیم علاوه بر برند آن را در نظر بگیریم:

کیفیت شیشه این است که از نوع بوروسیلیکات است که ماده ای است که در ابزارآلات آزمایشگاهی استفاده می شود و مقاومت حرارتی بسیار خوبی دارد.

کیفیت فیلتر، این است که توری فلزی سطح را به خوبی می پوشاند و “پوسته” نمی شود. بعضی ها فنری دارند که توری را به سمت دیواره های شیشه هل می دهد تا هیچ شکافی وجود نداشته باشد.

ساختاری محکم، پلاستیکی یا فلزی، به طوری که شیشه به خوبی چسبیده و لیز نخورد.

سخن پایانی

فرنچ پرس روشی ایده آل برای شروع تهیه قهوه در خانه است. داشتن یکی از آن عالی است حتی اگر از قبل روش های دیگری داشته باشیم. با فرنچ پرس می توانیم قهوه را به مقدار تهیه کنیم، از آن برای تهیه کلد دم یا دم کردن نوشیدنی های دیگر استفاده کنیم.

هنگام انتخاب فرنچ پرس، لازم نیست به برند آن توجه کنید، بلکه کیفیت ساخت خوب را در نظر بگیرید. این امر تجربه بهتری را با قهوه ساز، با طول عمر بیشتر و به ارائه نتایج ثابت تر، تعریف می کند.

استفاده از آن آسان است و نتایج ثابتی دریافت می کنید. ارزان است و از فیلترهای یکبار مصرف استفاده نمی کند. اگر از قهوه تخصصی استفاده کنیم و مراقب کیفیت آب باشیم، همیشه یک قهوه خوب خواهیم داشت.