نحوه درست کردن قهوه با دله

نحوه درست کردن قهوه با دله

بسیاری از ما قهوه را با صبحانه مرتبط می‌دانیم. این چیزی است که برای شروع روز به آن نیاز داریم. در هر کجای دنیا که باشید، افرادی را خواهید یافت که مشتاقانه منتظر لذت بردن از فنجان قهوه صبحگاهی خود هستند. برای بسیاری از افراد، به ویژه آنهایی که در مشاغل اداری و پشت میز کار می کنند، قهوه سهم زیادی از مایعات مصرفی آنها را دارد.

دو طعم اصلی قهوه برای فروش در بازار وجود دارد: روبوستا و عربیکا که دانه های قهوه عربیکا به عنوان قهوه ای با طعم بهتر پذیرفته می شود.  فروشگاه هایی که لوازم تخصصی قهوه و چای را دارند، اکثرا فقط قهوه و دانه های عربیکا را می فروشند. از طرف دیگر، شرکت های بزرگ یا دانه های قهوه روبوستا را می فروشند، یا مخلوطی از هر دو نوع دانه قهوه. دانه‌های قهوه عربیکا قهوه‌ای با طعم قوی‌تر به ارمغان می‌آورند و در واقع کافئین کمتری نسبت به دانه‌های قهوه روبوستا دارند. قیمت آنها کمی بیشتر است، اما بسیار رضایت بخش تر هستند.

اگر شما هم هوس قهوه کرده اید و دوست دارید بهترین و با کیفیت ترین نمونه های قهوه را در منزل و یا محل کار خود داشته باشید، می توانید قهوه اصل از هر برندی چه ایرانی و چه خارجی را از مرکز فروش قهوه در اصفهان خریداری نمایید.

مواد لازم برای تهیه قهوه عربی

دانه های قهوه عربی بوداده – می توانید دانه های کامل بو داده شده را تهیه کرده و خودتان آنها را آسیاب کنید. در غیر این صورت، برای صرفه جویی در کار سخت، می توانید لوبیای برشته شده را تهیه کنید.

طعم دهنده هاهل یک افزودنی سنتی است که به قهوه عربی شما طعم بیشتری می دهد. همچنین می توانید از سایر ادویه ها و طعم دهنده ها مانند زعفران، میخک، زنجبیل و آب معدنی گلاب استفاده کنید. شاید حتی می‌توانید این طعم‌ها را در یک قوری قهوه مخلوط کنید تا طعم‌های بهتری با هم ترکیب شوند.

آب – از آب با کیفیت عالی برای دم کردن قهوه و ادویه ها استفاده کنید.

ابزار مخصوص برای دم کردن قهوه عربی

این قهوه هم مانند تمامی قهوه های دیگر با استفاده از ابزار خاصی تهیه می شود. کسانی که عاشق قهوه هستند مطمئناً وسیله های مختلفی که را که با آن قهوه دم می شود را می شناسند. وسیله مناسب برای دم کردن قهوه عربی دله یا جزوه می باشد.

در فروشگاه کافی سل می توانید انواع تجهیزات قهوه مانند کتل قهوه، فرنچ پرس ، ایروپرس، موکاپات، دله قهوه و … را با مناسب ترین قیمت خریداری نمایید.

دله قهوه ( یک قهوه جوش با اندازه متوسط با دهانه بلند ) ظروفی مانند فلاسک ولی در سایز های مختلف است که از جنس مس و به رنگ طلایی است.

مراحل دم کردن و طرز تهیه قهوه عربی با دله

  1. حجم قهوه و آب را اندازه گیری کنید. به طور کلی، این نسبت باید یک قاشق غذاخوری قهوه به ازای هر فنجان آب باشد. در صورت اضافه کردن هل، مقدار آن باید به ازای هر 3 قسمت قهوه یک قسمت باشد.
  2. دانه های قهوه تفت داده شده را با استفاده از آسیاب قهوه ریز آسیاب کنید. می توانید هل را همراه با قهوه خرد کنید. وقتی قهوه آسیاب شد، هل را می توان با استفاده از ابزار های مناسب مانند پشت قاشق و یا هاون های کوچک له کرد.
  3. مقدار دلخواه آب را در دله یا جزوه بریزید. آن را حرارت دهید تا بجوشد. مقدار آب باید بر اساس تعداد فنجان های قهوه باشد مثلاً 3 یا 4 فنجان آب باید اضافه شود.
  4. وقتی آب شروع به جوشیدن کرد، آن را به مدت 30 ثانیه از روی حرارت بردارید تا کمی از نقطه جوش بیوفتد. حالا می توانید قهوه آسیاب شده و هل را اگر در دانه های قهوه آسیاب شده بود اضافه کنید. اگر دانه هل آسیاب نشده شده باشد، باید در آخر اضافه شود.

نکته: در برخی از دستورات آمده است که ترکیب را به خوبی با هم مخلوط کنید تا نتیجه کار بهتر باشد. و در برخی هم آمده است که نیازی به ترکیب قهوه و آب نیست چرا که در طی مرحله آماده شدن با هم ترکیب خواهند شد.

  1. آب، قهوه را حدود 10 تا 12 دقیقه گرم کنید.
  2. زمانی که قهوه را روی حرارت قرار می دهید، شروع به کف کردن و بالا آمدن می کند. در این مرحله باید حواستان به قهوه باشد و با هر بار بالا آمدن دله را از روی حرارت بردارید تا کف فروکش کند. این عمل را تا جایی که قهوه دیگر بالا نیامد تکرار کنید.
  3. زمانی که دیگر فوم قهوه بالا نیامد، در این مرحله باید به قهوه به مدت 20 دقیقه اجازه دهید تا روی حرارت کم باقی بماند..
  4. این نکته را در نظر داشته باشید که شعله آتش و یا حرارت گاز کم باشد تا قهوه طعم بهتری داشته باشد.
  5. پس از اینکه قهوه به طور کامل دم شد، گاز را خاموش کنید و اجازه دهید قهوه به همان حالت باقی بماند و هل له شده را اگر قبلاً به قهوه اضافه نشد اضافه کنید. همچنین می توانید میخک و سایر ادویه هایی که دوست دارید را به مخلوط در حال جوش اضافه کنید.
  6. قهوه را مخلوط نکنید و اجازه دهید تفاله های قهوه هایی که حل نشده اند ابتدا به سمت پایین حرکت کنند و در ظرف ته نشین شوند. همچنین ادویه هایی که اضافه شده اند نیز طم و عطر خود را به قهوه پس دهند.
  7. اگر می خواهید قهوه دم شده را درون فلاسک بریزید، باید در ابتدا در حین جوشاندن قهوه، فلاسک را با استفاده از آب جوش از قبل گرم کنید. قبل از انتقال قهوه به داخل فلاسک ابتدا آب باید خالی شود. در صورت نیاز می توانید یک قاشق چای خوری گلاب و همچنین مقداری زعفران را در ظرف خالی بریزید.
  8. قهوه گرم شده را از طریق صافی داخل فلاسک و یا فنجان های قهوه بریزید. تفاله های ادویه و قهوه باقیمانده توسط صافی گرفته می شود.
  9. قهوه شما آماده است می توانید آن را به همراه شیرینی و یا شکلات مد نظر خود نوش جان کنید.

نکات مهم در ربطه با تهیه قهوه عربی

در ابتدا باید گفت این قهوه به دلیل آداب و رسوم و نوع تهیه آن معروف شده است و لزوماً ارتباطی با نوع قهوه ندارد. چرا که برخی از افراد فکر می کنند که حتماً نوع قهوه استفاده شده در قهوه عربی متفاوت است با سایر قهوه در سرتاسر جهان. در جواب باید گفن خیر اینگونه نیست و بیشتر از قهوه هایی که روزانه تهیه می شود مانند اسپرسو و لاته استفاده می شود. منظور از قهوه در اینجا عربیکا می باشد.

میزان آسیاب قهوه باید به اندازه پودر کاکائو باشد و اگر کمی درشت تر هم بود اشکالی ندارد. دقیقاً مانند قهوه ترک.

طعم قهوه تا حد زیادی توسط بو دادن دانه ها به همراه تازگی و کیفیت آن دیکته می شود. درجه برشته شدن از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است. می تواند روشن، متوسط یا سیاه باشد.

زمانی که به آب جوش قهوه را اضافه می کنید باید به قهوه توجه کنید تا آب مجدد نجوشد چرا که قهوه می سوزد.

در تهیه قهوه عربی از شیر اصلاً استفاده نمی شود، چرا که مانند سایر قهوه ها دم نمی شود و در میان اعراب از ابتدا با همین دستور تهیه می شده.

شکر بخشی از سرویس قهوه نیست، در عوض خرمای تازه عربی به عنوان یک جایگزین سالم ارائه می شود. اگر تلخی قهوه باب میل و ذائقه شما نیست می توانید در کنار آن شیرینی ، شکلات و یا هر آنچه که میزبان برای شما تدارک دیده بود، نوش جان کنید.

لازم به ذکر است آماده سازی این قهوه بر روی ذغال های داغ بسیار مورد توجه است چرا که حرارت در ابتدا تا انتهای کار به صورت یکسان حفظ می شود.

همانطور که در قبل نیز توضیح داده شد، برخی دوست دارند از ادویه ها در قهوه خود استفاده کنند و برخی ممکن است طعم ادویه در کنار قهوه را دوست نداشته باشند. این امر اختیاری است فقط باید در زمان خرید قهوه به این نکته توجه کنید که قهوه که خریداری می کنید خاص باشد و با ادویه ها ترکیب نشده باشد.

و نکته آخر این است که قهوه ها در فنجان های کوچک و بدون دسته که از قبل کمی گرم شده باشد سرو می شود.

سنت سرو قهوه عربی

عادات سرو قهوه عربی سنت های اولیه ای است که در همه رویدادهای اجتماعی مانند مجالس نامزدی، آشتی، عروسی، مهمانی و غیره به شدت عمل می کند. قهوه در فرهنگ عرب در آیین های خاصی مصرف می شود که در آن هر حرکت نمادی دارد که معنای خاصی دارد.

این آیین‌ها به سنت‌هایی تبدیل شده‌اند که میراثی را تشکیل می‌دهند که فرهنگ عرب را نشان می‌دهد. این آداب همچنین شامل اسرار بسیاری بود که ما در این مقاله با شما در کنار سنت های صحیح سرو قهوه عربی بیان می کنیم زیرا برای مهمانان شما بسیار حساس است و در صورت رعایت نکردن آن ها ممکن است به سرعت مجلس شما را ترک کنند.

نحوه آداب و سرو قهوه عربی

این بخش از مهم ترین مراحل قهوه عربی است. اگر به جنوب کشور سفر کرده باشید و مهمان عرب های عزیز بوده باشید حتماً آداب و نحوه سرو قهوه عربی را از نزدیک مشاهده کرده اید.

سرویس قهوه عربی مملو از زبان بدن و حرکات بدن است و خود قهوه با آنچه در سایر نقاط جهان رایج است بسیار متفاوت است. قهوه عربی از دانه های قهوه آسیاب شده در خانه و ترکیبی از ادویه ها (هل، زعفران، میخک و گلاب) تهیه می شود که حواس پنجگانه را متفاوت از هر قهوه دیگری تحریک می کند.

برای انجام این سرویس به دو نفر نیاز است: یکی برای تعارف خرما و دیگری برای  سرو قهوه.

کسی که برای مهمانان قهوه سرو می کند مقوی نام دارد. یک مقوی باید بالغ و حداقل 15 سال سن داشته باشد تا قهوه را روی میهمانان نریزد و با آنها خوش برخورد باشد. او باید قهوه جوش (دله) را در دست چپ و فنجان ها را در دست راست بگیرد.

در فرهنگ خاورمیانه نوشیدن و تعارف کردن قهوه با دست چپ بی ادبانه تلقی می شود. برای دریافت قهوه نیز باید از دست راست استفاده کرد.

«القهوا خاص، الچای قس» به معنای عادات سرو قهوه عربی است. در مجامع عمومی باید اولین فنجان قهوه را به مسن ترین ها بدهیم. اما در مجالس خصوصی باید آن را به شیخ طایفه یا سرشناس ترین آنها بدهیم، در حالی که اولین فنجان را از سمت راست به چپ می دهیم.

“کافا” یا فنجان را تکان دهید: این روشی است که مهمانان برای بیان اینکه قهوه بیشتری نمی خواهند استفاده می کنند در غیر این صورت میزبان بارها و بارها به ریختن قهوه ادامه می دهد.

وقتی مهمان به اندازه کافی قهوه خورد، به آرامی فنجان را تکان می دهد تا به مقوی نشان دهد که کارش تمام شده است و مجدد می تواند قهوه بخورد. اگر مهمان بعد از نوشیدن قهوه فنجان را برگرداند به منزله این است که دیگر میلی به نوشیدن قهوه ندارد.

سباط الحشمه: یعنی در عادت سرو قهوه عربی، مقدار قهوه ریخته شده در فنجان نباید از یک سوم آن که به «سباط الحشمه» معروف است و از نصف آن بیشتر نباشد. فنجان باید پر شود، زیرا اگر مقدار از آن بیشتر شود، مهمان می‌فهمد که در آنجا از او استقبال نمی‌شود و باید قهوه‌اش را بنوشد و برود.

اگر فنجان کامل پر شود به مهمان گفته می شود که دیگر نمی خواهم دوباره به خانه من بیایی و اگر خیلی کمتر از آن پر شود نشانه این است که علاقه ای به خدمت به شما ندارم . بنابراین باید به مرود دقت کافی شود.

فنجان به جلوی دله می کوبد تا حلقه ای درست شود که مهمان را به قهوه ای که برایش سرو می شود توجه کند.

مهم است که اطمینان حاصل کنید که به هر مهمان قهوه و خرما می‌دهید، زیرا هر مهمان اگر کنار گذاشته شود، احساس تحقیر می‌کند.

قهوه عربی علاوه بر اینکه برای پذیرایی از مهمانان است، پس از یک گردهمایی برای نشان دادن پایان جلسه نیز سرو می شود.

اگر بانویی در مجلس حضور داشته باشد، مقوی باید پای چپ خود را به نشانه احترام کمی خم کند و سپس فنجان قهوه را پر و تعارف کند.