روش تهیه قهوه کمکس

روش تهیه قهوه کمکس

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان است و قرن هاست که مصرف می شود. Chemex یک قهوه ساز است که در سال 1941 توسط شیمیدان آلمانی دکتر شلمبوم اختراع شد. قهوه ساز Chemex از شیشه بوروسیلیکات غیر متخلخل ساخته شده است که تمیز کردن آن را آسان می کند.

قهوه Chemex ،قهوه را با استفاده از روش قطره ای دم می کند و به طور یکنواخت قهوه را اشباع می کند و یک فنجان قهوه با طعم کامل استخراج می کند.

استفاوه از کمکس یک راه ساده و زیبا برای تهیه یک فنجان قهوه عالی است. کاراف شیشه ای و فیلتر مخروطی شکل به قهوه اجازه

می دهد تا به آرامی و در دمای مناسب دم بکشد و در نتیجه یک فنجان قهوه غنی و صاف ایجاد شود. Chemex همچنین به راحتی تمیز می شود، و آن را به یک انتخاب عالی برای کسانی تبدیل می کند که می خواهند از یک فنجان قهوه خوشمزه بدون دردسر لذت ببرند.

برای دیدن انواع مدل های کمکس و خرید کمکس با کیفیت کلیک کنید.

فیلتر کمکس

فیلترهای Chemex 20-30 ضخیم تر از فیلترهای معمولی قهوه هستند و به آنها اجازه می دهد تلخی، روغن و تفاله را فیلتر کنند. در نتیجه یک فنجان قهوه خوشمزه و تمیز خواهید داشت.

توصیه می کنیم با 50 گرم قهوه و 700 گرم آب شروع کنید و به تدریج مقدار آن را تنظیم کنید.

قهوه سرد تنها در 10 دقیقه در دستگاه Chemex درست می شود.

روش تهیه قهوه کمکس نسبت به سایر روش های تهیه قهوه راحت تر است.

چرا Chemex بهتر از سایر گزینه ها است؟

قهوه تولید شده توسط Chemex به دلیل فیلتر منحصر به فرد، ساختار تمام شیشه و شکل منحصر به فرد دستگاه طعم بهتری نسبت به قهوه های تولید شده توسط سایر قهوه ساز ها را دارد. برخلاف بسیاری از قهوه سازهای دیگر ، این قهوه ساز 100% عطر قهوه را حفظ می کند.

برای تهیه دو فنجان بزرگ قهوه Chemex، از حدود 34 گرم دانه های قهوه و 510 گرم آب  استفاده کنید.

همانطور که قبلاً گفته شد، مقدار را با استفاده از نسبت پیشفرض 1:15 در نظر میگیریم.

البته قهوه سازهای نسل سوم دارای تنوع زیادی هستند مانند ایروپرس و سایفون و ……. که میتوان کمکس را هم به عنوان یک قهوه ساز معروف نام برد.

قهوه Chemex چقدر باید درشت باشد

کمکس برای همه انواع رست های قهوه ، از جمله برشته های روشن، متوسط و تیره و همچنین چای، به خوبی کار می کند.

درجه اسیاب را اگر بخواهیم ایده ال باشد حتما نیاز به تجربه بالا دارد ولی در مجموع اسیاب این قهوه باید درشت تر از اسپرسو و کمی ریزتر از فرنچ پرس باشد.

نکته ایی که باید بدانیم این است که در تمامی این استاندارد ها با توجه به سلیقه هر شخص میتواند عوض شود.

بهترین آسیاب برای استفاده چیست؟

آسیاب درشت انتخاب خوبی است.

آسیاب صحیح قهوه برای Chemex دم کردن قهوه عالی با کنترل زیاد را آسان تر می کند.

فلاسک شیشه ای که معمولاً به شکل ساعت شنی است، ضد حرارت است و یقه چوبی روی گردن به راحتی قابل جابجایی است.

 

چرا قهوه Chemex من اینقدر ضعیف است؟

اگر طعم قهوه Chemex شما تلخ و ضعیف است، باید آسیاب ریزتر، آب کمتر یا دمای بالاتر را امتحان کنید، زیرا این کار باعث استخراج بیشتر قهوه می شود.

 

قهوه برای سرو

قهوه را کمترا آسیاب کنید تا درشت آسیاب شود. از نظر اندازه شبیه به فرنچ پرس ولی کمی صاف تر.

از آنجا که قهوه کم عمق و مسطح است، به استخراج یکنواخت کمک می کند و یک فنجان قهوه عالی را در اختیار شما قرار می دهد که برای سرو عالی است.

 

Chemex  میزان قهوه برای دم کردن قهوه با کمکس چه میزان قهوه نیاز است؟

هیچ پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد، زیرا میزان قهوه به عوامل مختلفی بستگی دارد، مانند میزان قوی بودن قهوه، مقدار آبی که استفاده می کنید و آسیاب دانه های قهوه. با این حال، یک قانون کلی استفاده از حدود 2 قاشق غذاخوری قهوه در هر یک فنجان آب است.

 

زمان دم کردن قهوه با Chemex

زمان دم کردن قهوه Chemex به آسیاب قهوه، نسبت قهوه به آب و قدرت مطلوب قهوه بستگی دارد. زمان دم کردن معمولی Chemex بین 4 تا 6 دقیقه است .

 

اندازه آسیاب قهوه Chemex

وقتی صحبت از اندازه آسیاب قهوه Chemex به میان می آید ، قانون کلی این است که از آسیاب متوسط استفاده کنید. در این صورت مطمئن می شود که قهوه شما به درستی استخراج شده و طعم خوبی دارد. به خاطر داشته باشید که اندازه آسیاب می تواند بر زمان دم کردن تأثیر بگذارد، بنابراین آسیاب را حتماً مطابق با آن تنظیم کنید. اگر متوجه شدید که قهوه شما خیلی ضعیف یا خیلی قوی است، دفعه بعد به سادگی اندازه آسیاب را تنظیم کنید.

قهوه ای که برای Chemex خیلی ریز آسیاب شود مقدار بیشتری از آن استخراج می شود.

اگر طعم قهوه ضعیف باشد یا طعم تند، اسیدی یا ترش داشته باشد، به احتمال زیاد به دلیل استخراج کم است. قهوه ای که برای استخراج بیشتر عصاره استخراج شده است، می تواند طعم های قوی و قدرتمندی مانند تلخ یا سوزاننده ایجاد کند.

 

نحوه دم کردن قهوه با Chemex:

  • برای شروع از نسبت دم کردن یک قسمت  قهوه به 16 یا 17 قسمت آب استفاده کنید.
  • کمکس را روی یک ترازو قرار دهید.

  • فیلتر Chemex را در جای خود قرار دهید و قسمت سه وجهی فیلتر را روی دهانه ریزش قرار دهید.
  • فیلتر را با آب داغ بشویید و آب را دور بریزید.

  • 45 گرم قهوه آسیاب شده متوسط تا درشت (حدود 6 پیمانه) را در کف فیلتر قرار دهید .
  • شروع کنید به ریختن مقدار کمی آب روی بستر قهوه، حدود دو تا سه برابر وزن قهوه آسیاب شده، یا به اندازه ای که قهوه را به طور یکنواخت و کاملا اشباع کند. هم بزنید تا مطمئن شوید که کل بستر به طور یکنواخت اشباع شده است. 30-45 ثانیه صبر کنید تا قهوه آسیاب شده CO2 آزاد کند.

  •  ریختن بار دوم آب باید نیمی از کل آب (360 گرم) را در 20-30 ثانیه باشد.
  •  همچنان که قهوه از فیلتر عبور می کند، آب را اضافه کنید.

 

نکته حرفه ای: مطمئن شوید که تمام قهوه از لبه های فیلتر خارج شده است. در یک حرکت مارپیچی کنترل شده آب بریزید و سپس به آرامی آب را به مرکز تخت اضافه کنید تا بستر قهوه زیر را تحریک کنید.

 

صبر کنید تا چکیدن قهوه تمام شود، فیلتر را بردارید، بچرخانید، قهوه را داخل لیوان سرو بریزید و لذت ببرید.

 

قهوه باید از ابتدا تا انتها در حدود 4 دقیقه و 30 ثانیه دم بکشد. اگر خیلی بیشتر از آن طول کشید، اندازه آسیاب خود را درشت کنید. اگر خیلی سریعتر از آن دم می کند، اندازه آسیاب را کوچکتر کنید. برخی از قهوه ها ممکن است با آب بیشتر (نسبت دم کمتر) یا آب کمتر (نسبت دم بالاتر) بهتر استخراج کنند، بنابراین با این پارامترها مطابق با ذائقه شخصی خود بازی کنید.

قیمت کمکس نسبت به بسیاری از قهوه ساز های دمی مناسب تر است و به دلیل داشتن طعم متاوت و عالی سبب شده تا بسیار پرطرفدار باشد.

فیلم های روش تهیه قهوه کمکس در فضای مجازی و اینترنتت زیاد است که می توانید با یک جست و جو ساده به انها دسترسی پیدا کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *