مقایسه قهوه کشورهای جهان

انواع دانه قهوه

دانه های قهوه از سه نوع درخت تولید میشوند
1-عربیکا
2-ربوستا
3-لیبریکا

که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارا میباشد همچون عطر و بو، میزان کافیین،ظاهر و بادی دانه قهوه.
قهوه لیبریکا به دلیل این که در جهان رایج نیست و طرفداران زیادی ندارد در مورد ان صحبتی نمیکنیم.

جدا از این که قهوه دارای سه نوع عربیکا،لیبریکا،ربوستا است.در کشورهای مختلف بسته به اب و هوا،خاک،دما طعک و مزه ان و همچنین ظاهر میزان کافیین و اسیدیته ان متفاوت است.

مثلا قهوه عربیکا در کلمبیا با قهوه عربیکا در اندونزی دارای عطر و طعم متفاوت ایی است.در ایران با توجه به ذاِئقه مردم قهوه کلمبیا بسیار پرطرفدار  پر مصرف است.

خرید قهوه برند و قهوه ایتالیایی اصل در بزرگترین فروشگاه اینترنتی قهوه.کیلیک کنید و از قهوه های ایتالیایی دیدن نمایید.

شکل ظاهری
قهوه ربوستا معمولا گرد تر است.
خط وسط دانه های عربیکا به سفیدی میرود و کمی سایه آبی رنگ دارد
خط وسط دانه های قهوه ربوستا به سیاهی میرود و خط وسط تیره تر است
خط وسط دانه های قهوه ربوستا صاف تر وانحنای کمتری دارد

حدود سی درصد مصرف قهوه جهان متعلق به ربوستا و هفتاد در صد متعلق به عربیکا است.معمولا قهوه عربیکا در جهان طرفداران بیشتری دارد.ولی در ایران نسبت عکس دارد.

قیمت دانه های قهوه در ایران
بر حسب اشتباه مردم بر این باورند که قهوه اصل بسیار گران است و قهوه های ارزان قیمت دارای کیفیت خوبی نیستند.
ولی در واقع قیمت قهوه در ایران نسبت به مسافت ان کشور با ایران بستگی دارد.
کشوری همچون برزیل به دلیل تولید انبوه با توجه به این که دارای مسافت طولانی با ایران است ارزان قیمت تر از از قهوه های کشورهایی مثل کنیا یا کاستاریکا است

بعد از میران تولید قهوه در  هر کشور که تاثیر مستقیم بر قیمت دارد هزینه حمل و نقل تاثیر فراوانی دارد.معمولا قهوه های کشورهای اسیای شرقی واسیای جنوبی قیمت ارزان تری دارند.(ویتنام.اندونزی,هند)
در مجموع قیمت قهوه به تنهایی نشان دهنده کیفیت قهوه نیست,گاها قیمت یک قهوه نایاب شدن ان اثر زیادی بر قیمت دارد.لذا برای خرید قهوه فریب قیمت ان را نخوریم.

برای اطلاع از استعلام قیمت فروش عمده قهوه کلیک کنید.

مقایسه انواع قهوه های کشورهای جهان

برزیل:

حدود یک سوم از قهوه های جهان در این کشور تولید می‌شود. قهوه برزیل دارای قیمت مناسب و در حدود (۶۰ هزار تومان) در این تاریخ(اردیبهشت ۹۸) می باشد.

دانه قهوه دارای طعم تلخ و ترش و کافئین متوسط رو به بالا میباشد و بسیار پرطرفدار در قوای  میکس(blend)  است  لذا این دانه قهوه بسیار  فروش خوبی دارد. خرید قهوه برزیل پیشنهاد خوبی برای دوستان که به تازگی نوشیدن قهوه را شروع کرده اند است
.

در برزیل بیش از  2339630  هکتار زمین برای کشت قهوه وجود دارد کروکی احمد در تولید و رتبه اول در مصرف قهوه در جهان را داراست  قهوه در برزیل به  جای شستشو دادن از فرآیند خشک کردن در آفتاب  تهیه می‌شوند که شاخص های آن  قهوه به شمار می رود

ویتنام:

بعد از برزیل ، کشور ویتنام بیشترین تولیدی قهوه را دارا است. سالانه حدود بیش از1818800 تن در سال تولید می کند.  که حدود ۱۷ درصد از  قهوه جهان را شامل می شود. بیشترین صادرات این هفته به آمریکا است  ولی این دانه در بین مردم ایران به بی‌کیفیت‌ترین قهوه مشهور است و دارای ارزان ترین قیمت بازار نیز می باشد  که قیمت آن در اردیبهشت ۹۸ حدود ۴۰ هزار تومان برای هر کیلو می باشد

این قلعه دارای  تلخی زیاد و کافئین نسبتاً بالا می باشد. همچنین اسیدیته این قبر نسبت به بقیه بیشتر است. معمولا از این قهوه در ایران برای میکس کردن(blend) مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف این قهوه به صورت ۱۰۰% به لحاظ داشتن کافئین بالا  و تلخی بسیار زیاد  توصیه نمی شود

۳: اندونزی
سومین کشور تولید کننده بعد از برزیل و ویتنام است. میزان قهوه تولیدی در اندوزی حدود ۶۶۰ هزار تن در سال است فصل چهارم از قهوه تولیدی روبوستا و یک سوم قهوه عربیکا است.

چنانچه قهوه  اندونزی دارای قیمت نسبتاً پایین  که در اردیبهشت ۹۸ قیمت آن حدود ۵۵ هزار تومان است ولی دارای اهواز های مخصوص(اسپیشیالیتی) نیز هست که هم کیفیت بسیار بالا و هم قیمت زیادی دارد. قهوه لوواک ، قهوه تروجا ، قهوه اچه  و قهوه مند لینگ  هستند.

که گرانقیمت ترین قهوه جهان است در این کشور تولید می‌شود که توسط حیوانی گربه‌سان خورده می‌شود و سپس از مدفوع این حیوان جدا می‌شود و به دلیل آنزیم های خاص که این  گربه سان آن دارد طعمی متفاوت به این قهوه داده می‌شود.

قهوه سوماترا بسیار معروف می باشد متعلق به این کشور است جاوا ، سولاوی و یا پوا  دیگر مناطق معروف در اندونزی است که به کشت اهل مشغول اند.

قهوه اندونزی دارای طعمی تلخ و بادی یا  ظاهر درشت همراه با غلظت بالا می باشد. البته قهوه سوماترا به داشتن  بادی نرم و شیرین شناخته می شود. قهوه سوماترا ترش و کافئین نسبتاً بالایی دارد  و بسیار مورد علاقه  کارخانه‌های رست و بسته بندی قهوه می باشد. همچنین برای میکس کردن قهوه و بالا بردن کافئین  می توان از قهوه های اندونزی و جاوا نیز استفاده کرد.

در نهایت قهوه جاوا دارای تلخی بسیار کم تلخی زیاد ، پایین بالا و اسیدیته متوسط است.

کلمبیا:

قهوه کلمبیا در جایگاه چهارم در تولید قرار می گیرد و در ارتفاع ۱۲۰۰۰ تا ۲۰۰۰ متر کشت می شود. این قهوه بسیار پرطرفدار است و دارای عطر و بوی عالی ،   طعم ملایم و کاراملی ،  تلخی  کم ، ترشی ملایم  یکی از خوشمزه ترین قهوه ای جهان محسوب می شود

عطر و طعم : شیرین ، کاراملی ،  فندقی ،      اسیدیته: متوسط تا زیاد
بادی یا بدنه : متوسط

در قهوه کلمبیا همه چیز متعادل است و یکی از شاخص ها بیشتر از دیگری نیست. قیمت این قهوه در اردیبهشت ۱۳۹۸  حدود  ۸۵۰۰۰ تومان است که قیمت خوبی محسوب می‌شود.

قهوه هند:

رایج ترین گونه در قهوه هند قهوه روبوستا است  که۶۰ درصد از تولید کشور را شامل می شود  تقریبن در نیم قرن اخیر. تولید قهوه در این کشور ۵۰ درصد رشد داشته است. قهوه ای بیشتر در زیر سایه     کشت می شود تا زیر آفتاب و این از مشخصه های قهوه به شمار می شود .
قهوه هندوستان معمولا بین ارتفاع ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ متری کشت می شود.

زیر گونه های گیاهی مهم قهوه در کشور هند:

کنت

اس 795

کاوری.

سکنت 9

اس ۷۹۵ دارای رگه هایی از موکا در   طعم می باشد و بیشترین تولید را دارد و ترکیبی از زیرگونه های کنت و اس  ۲۸۸ است.

در مجموع قهوه هندوستان تلخ ، ترشی کم ، اسیدیته بالا ، غلیظ می باشد و در قهوه میکس بسیار پرطرفدار است.

قهوه چری که در ایران پرفروش است نیز محصول هندوستان است که دارای طعمی ملایم و کافئین بسیار بالا است

این رشوه برای کسانی که به کافئین بسیار بالا علاقه دارند بسیار مناسب است

اتیوپی

بزرگترین تولید کننده در آفریقا محسوب می‌شود. حدود ۵۰ درصد از  قهوه تولیدی در خود کشور استفاده می‌شود و حدود ۵۰ درصد صادرات می شود.

اتیوپی سیدامو:

طعمی شیرین ،  ترش ، اسیدیته پایین ، عکس گل و چوب

برخی با فرآوری خشک و برخی با فرآوری خیس است

یرگاشف: مشهورترین قهوه صادراتی  اتیوپی است.

دارای بادی متوسط ، طعم شیرین گل و مرکبات.  معمولاً با فرآوری خیز تولید می‌شود و کیفیت آن بالا تر  ازسیدامو است

هندوراس

قهوه که بخش مهمی از اقتصاد این کشور است معمولا به صورت پیشرفته کشت نمی شود و عموما به صورت سنتی تولید می‌شود لذا قیمت نسبتا زیاد است.

قهوه هندوراس  دارای ترشی متوسط  ، تلخی کم ، عطر و بوی بسیار بالا ، بادی متوسط و غلظت کم است.

.کاتواری.تیپیکا.پاکاس است. معروف ترین گونه ها در این کشور بوربن

برای فروش عمده قهوه کلیک کنید.